Förlossningsberättelse .

Minns inte så himla mycket den dagen men detta är på ett ungefär med tiden iaf :P

Det började med att jag fick en starkare sammandragning än vad jag brukade få, så jag kollade på klockan så var klockan 07.? så jag somnade om vaknade igen av en sammandragning kollade på klockan så hade det gått 6 min, sen nästa gång 6 min igen. Så somnade jag om och vaknade klockan elva, så gick vi upp och åt frukost, sen vid 16 så badade vi :) så tog jag fortfarande tiden det va fortfarande 5-7 min mellan dom, oregelbunda då alltså.

Så jag gick upp tog på mig satte mig vid tvn, minns att jag kollade på Related. Sen i pausen så gick jag på toa och så såg jag att det var något jätte slemigt med lite rött i  när jag torkade mig, Så jag ringde förlossningen så sa dom om mina sammandragningar blir starkare och håller i sig längre än 30 sec så skulle jag ringa igen. Då var klockan 17.15.

Efter serien så gick jag och skulle göra nudlar, när jag skulle hälla upp vatten så kände jag att det blev jätte blött i mina trosor, gick på toa och sa till Jonte att jag trodde att vattnet hade gått, så sa han att vi skulle ringa igen och så gjorde jag de så frågade dom hur mycket vatten det va och så, sen sa dom att jag inte skulle stressa utan göra det jag höll på med sen skulle jag komma så dom skulle undersöka mig.  Då va klockan 17.30.

Så 18.15 åkte vi till förlossningen Jonte fick köra sakta för mina sammandragningar hade blivit kraftigare än vad dom va innan.
Så när vi kom fram så va klockan 18.30. Så fick vi ett rum, så kom dom och satte en ctg-kurva på mig, för att kolla hur ofta sammandragningarna kom och hur starka dom va.

  
                   image6
                                                             Och då var det 3 min mellan varje sammandragning.

Sen så fick jag gå runt lite i rummet skulle vänta på en barnmorska som skulle kolla hur myckt jag va öppen, jag tänkte att jag bara var öppen jätte lite för jag hade inte så himla ont . Sen kom hon och kollade så var jag redan öppen 5 cm. Så sa barnmorskan att jag hade gjort halva jobbet hemma, att det var bra :).
Då var klockan 19.30.

Sen så till 20.30 så gick jag bara runt i rummets alla hörn fram och tillbaka. Sen efter det så sa en barnmorska att jag kunde duscha att det hjälper jätte mycket. Så jag duschade i varmt vatten hjälpte för en sammandragning sen gjorde de ont igen så jag gick upp, och torkade mig sen ville jag bada. Så klockan 21.00 så hoppade jag i badet.

                       image7
                                   Här skulle jag precis resa mig upp och börja gå för jag fick en sammandragning.

Och det hjälpte lite grann, men sen kom en barnmorska in och kände på vattnet och sa "oj vad kallt det är " så hällde hon i mycket varmare vatten, det va skit skönt. Sen hjälpte det ingenting. Så kom hon in igen och frågade om jag ville ha lustgas och det ville jag. så hon berättade hur den fungerade.
Första gången jag andades lustgas så hjälpte det skit mycket, blev helt yr och borta så när en sammandragning kom så kändes den men inte lika mycket och så kändes det som jag va skit full.
Sen ville jonte också prova den och det fick han så han satt och log rätt mycket då:P
När klockan var 22.30 så orkade jag inte sitta där mer så jag ville upp.

När jag var tillbaka i rummet så fortsatte jag att gå gå gå och gå.  Och så kollade dom hur mycket jag hade öppnat mig och då var jag öppen 9 näästan 10 cm bara nåt mer som skulle öppnas eller nåt.
Sen 23.00 så spelade vi lite skitgubbe jag och Jonte . För att fördröja tiden, men jag pallade bara med att spela två omgångar :P.  Sen fortsatte jag att gå, sen fick jag ligga ner lite med en ctg kurva igen,. och det va hemskt då när det gjorde så ont. Och så lyssnade dom på bebisens hjärta och allt såg bra ut.

När klockan var 00.30 så ville jag att dom skulle kolla mig igen, och då var jag fortfarande bara öppen 9 näästan 10 cm. Men när klockan var 00.50 ungefär så kändes det som om jag skulle skita ner mig, så sa ena barnmorskan "snart så kan det kännas som om du ska bajsa ner dig" jag ba "det gör det redan nu." så kom det några krystvärkar där några små.  Så sa jag nu får ni kolla igen så kollade dom men ingenting hade hänt :/ Sen klockan 01.00 så kom dom riktiga krystvärkarna då jag inte kunde kontrollera mig jag var tvungen att ta i. Så kom barnmorskan och sköterskan och sa att nu va det på G. Så då måste jag ha öppnats 10 cm:P
Så fick jag ligga på ena sidan och ta i som fan sen efter en stund så fick jag vända mig till andra sidan och ta i sen ville dom att jag skulle ligga på rygg så då la jag mig på rygg så stoppade dom i någonting för att lyssna på bebisens hjärta, så sa dom att jag skulle andas lite och ta i , sen när det kom en krystvärk så skulle jag ta i och fortsätta när den tar slut också. Sen kände jag hur det började spänna som fan där ner och när jag pausade så gjorde det ont som faasen, så sa dom hela tiden "snart är han här, bara lite till bara lite till " heeela tiden. MEn han kom ju aldirg kändes det som för mig. Sen tog jag i som fan så kände jag hur det gick sakta sakta sen ploppade heeela kroppen ut på en gång. Så kändes jag heelt tom och slut, så fick jag upp honom :D det var underbart. Då var klockan 01.25.
Det var dom längsta och snabbaste minuterna i mitt liv dom 25 då jag fick mina krystvärkar.
Precis när han hade kommit upp på mig så kom jag att tänka på det alla säger " man glömmer smärtan direkt" det stämmde faktiskt ganska bra :P

                      image19
                                                              Bara tio minuter efter att jag hade fått honom upp honom :)
                                                                             Så snygg är man efter en förlossning :P


Sen efter några minuter så kom moderkakan och den såg ut som den skulle.
Efter det så sprutade dom någon bedövning som gjorde skit ont , sved som in i helvete:P Så sa hon att jag hade fått ett skrapsår på blygläppen annars ingenting , men hon ville sy lite ändå , så det blev två stygn.

Efter en halvtimma så fick vi den berömde gratulationsbrickan, med smörgås och oboy vi ville inte ha kaffe :P jag var för trött för det och ville sova lite :P Men Klockan 02.00 så blev jag helt plötsligt helt pigg :P

                                                                           
          Kom på att jag ville ha bild på brickan men kom på det försent så det blev bara halvätna bilder:P             


Sen efter två timmar så fick Jonte äntligen hålla honom.

                               image11

Och då hoppade jag in i duschen barnmorskan hade sagt att jag skulle kissa i duschen första gången för det kunde svida lite, och de hade hon rätt i det sved lite bara faktiskt, jag var berädd på att det skulle svida skit mycket :P men tur var väl det.

Vid 04.00 så fick vi äntligen sova.

Förlossningsrummet

              image12

              image13

              image14
                         Ctg-kurvan när jag hade en krystvärk, tänk att mina sammandragningar var på 20-30.
                                   En gång va sammandragningen på 100 :O det måste ha varit något fel.

Jonte var världens bästa under hela förlossningen, tror aldrig att jag skulle klarat av den om han inte varit med mig där. Han andades med mig och höll mig i handen hela tiden nästan. Världens bästa är han verkligen (L) Älskar han så himla mycket. Alltid vi två!!!

Kommentarer
Postat av: malin

Det var riktigt spännande att läsa detta inlägg, om din förslossning =)


Kommentera till mig här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback